Strona główna
Aktualności
Finansowanie
Ogłoszenia
Katalog firm
Katalog ofert
TRShop
Kontakt
Ważny przy rozruchu - Akumulator
dodano: Archiwum


Od ponad połowy wieku ciągniki oraz maszyny rolnicze wyposażone zostały w elektryczny układ rozruchowy, w celu ułatwienia oraz usprawnienia odpalania coraz to mocniejszych jednostek napędowych. Układ ten składa się z rozrusznika, alternatora (prądnicy) oraz akumulatora.
Akumulator pełni jedną z najważniejszych roli przy odpalaniu silnika, podając napięcie dla rozrusznika, który wprawia w ruch wał korbowy. Gdy ten osiągnie odpowiednie obroty rolę akumulatora przejmuje alternator bądź w starszych konstrukcjach prądnica, która zasila układ elektryczny jednocześnie doładowując akumulator.
Mimo że akumulator pełni tak ważną rolę przy rozruchu, nie należy on jednak do trwałych. Nie może być zbytnio obciążany, przeładowany, ciężko znosi słabe warunki atmosferyczne zwłaszcza niskie temperatury, mało odporny na wstrząsy, dlatego też nasz artykuł poświęcony zostanie właśnie budowie i obsłudze akumulatora.
Budowa
Akumulator składa się z połączonych ze sobą elektrycznie ogniw, które wydzielone są w zamkniętych celach wewnątrz obudowy. Skrajne ogniwa posiadają tzw. końcówki biegunów (ujemna i dodatnia), które służą do podłączenia z obwodem elektrycznym.
Ogniwo jest to zestaw płyt dodatnich oraz ujemnych oddzielonych ze sobą separatorami, które zapobiegają zwarciu. Płyty dodatnie połączone są ze sobą tworząc jeden zespół, ujemne również są połączone tworząc drugi zespół. Średnie napięcie dla ogniwa jest rzędu 2,13V, łącząc je szeregowo możemy osiągnąć zakładane napięcie np. 6V (3 ogniwa), 12V (6 ogniw).
Ogniwo zanurzone jest w elektrolicie, który jest zystym kwasem siarkowym. Poza uczestnictwem w procesie aktywacji materiału czynnego płyt, elektrolit przewodzi także pomiędzy nimi prąd elektryczny.

Obsługa
Zasady montażu:
Przed przystąpieniem do montażu nowego akumulatora ważny jest stan klem, zazwyczaj musimy je wyczyścić do tego celu używamy ciepłej wody, odtłuszczone i wyczyszczone klemy zapewnią dobry styk biegunów, a co za tym idzie odpowiednie napięcie dla poboru jak i ładowania, co ma ważny wpływ na eksploatacje akumulatora. W gorszych przypadkach warto wymienić klemy, a nawet przewody jeśli widzimy ich znaczne zużycie mechaniczne jak i czasowe (utlenienie).
Kolejnym krokiem jest stałe przytwierdzenie akumulatora tak by w czasie eksploatacji nie był narażony na wstrząsy oraz przesuwanie.
Gdy uda nam się już przytwierdzić akumulator przystępujemy do podłączania klem, ważne jest by nie pomylić kierunków (+,-) oraz kolejności. Jako pierwszą zakładamy klemę plusową, jako druga minusową. W ten sposób unikamy zwarcia akumulatora, co może poważnie wpłynąć na działanie urządzeń w nowszych maszynach jak i ciągnikach. Po wykonaniu wymienionych już czynności należy zabezpieczyć połączenie biegunów i końcówek za pomocą wazeliny kwasowej, bądź specjalistycznego smaru.

Użytkowanie
W normalnych warunkach użytkowych akumulator utrzymuje stan naładowania, za co odpowiedzialny jest układ elektryczny danej maszyny bądź ciągnika. Nie można jednak zakładać, że nasz sprzęt pracuje w takowych "normalnych" warunkach, ponieważ zakres prac jakie nim wykonujemy jest wzmożony latem, natomiast w porze zimowej większość maszyn stoi nieużywana. W przypadku dłuższej przerwy w użytkowaniu danej maszyny akumulatory należy odłączyć oraz co jakiś czas sprawdzać jego stan o czym napiszemy w dalszej części artykułu. Jeśli chodzi o ciągłe użytkowanie, zwłaszcza w momencie kiedy cykle odpalania są rzadsze, bądź częste w krótkich odstępach czasowych, należy pamiętać o sprawnym układzie odpowiedzialnym za jego ładowanie m.in. sprawdzić napięcie prądu, dla akumulatorów 12V powinno wynosić nie mniej niż 13,8 V i nie więcej niż 14,5V, natomiast dla akumulatorów 24 V minimalne ładowanie w okolicach 28,8V jednak nie więcej niż 29,5V. W przypadku gdy napięcie jest za niskie, bądź za wysokie powinniśmy sprawdzić układ regulujący napięcie - najczęstsza przyczyna występowania usterki. Przy braku bądź zanikaniu ładowania winę mogą ponosić szczotki, stan styku pomiędzy nimi a komutatorem (zazwyczaj w starszych maszynach z dużą liczbą motogodzin), ewentualną winę ponosi układ napędzający alternator, prądnice. W przypadku gdy układ ładowania jest sprawny pozostaje nam sprawdzenie stanu sprawności akumulatora poprzez kontrolę poziomu elektrolitu w każdej z celi w przypadku częstych ubytków a zwłaszcza w nowych akumulatorach przyczyną może być przeładowanie. Ubytek stwierdza się w momencie gdy górne krawędzie płyt nie są całkowicie zanurzone. Ubytek uzupełniamy wodą destylowaną.

Ładowanie
Gdy okaże się że nasz akumulator jest za słaby by dokonać rozruchu silnika musimy podjąć się jego naładowania. Zanim do tego przystąpimy dobrze jest oczyścić akumulator ciepłą wodą. Tu również sprawdzamy poziom elektrolitu i uzupełniamy jego braki tak by górne krawędzie płyt były zanurzone, najlepiej 5-10mm nad nimi. Prawidłowy poziom elektrolitu wyrówna się kiedy akumulator będzie już naładowany, ponieważ podczas ładowania poziom elektrolitu rośnie. Akumulator jest całkowicie naładowany wówczas gdy gęstość elektrolitu wynosi 1,270 - 1,280 kg/l przy 3 odczytach dokonanych w odstępach 1 godziny.
Kiedy możemy stwierdzić zużycie akumulatora?
Akumulator mimo poprawnej eksploatacji i konserwacji prędzej czy później musi się zużyć, dlatego też podam parę przykładów które to cechują. Jeśli zmuszeni jesteśmy do częstego ładowania akumulatora i po każdym naładowaniu, kiedy aerometr wskazuje jego naładowanie, akumulator w czasie paru dni znowu się rozładowuje co również potwierdza nam przyrząd, możemy stwierdzić zużycie akumulatora (musimy jednak wykluczyć usterki które mogą być spowodowane w układzie elektrycznym maszyny). W celu całkowitego upewnienia się w tym przypadku dobrze jest przepompować elektrolit za pomocą gruszki areometru, w przypadku zabarwienia na kolor ciemnobrązowy będziemy już pewni o jego zużyciu.

Nowe rozwiązania
Jakość akumulatorów wiele rożni się od tych z przed parunastulaty. Zwiększono ich wydajność i wytrzymalość, zastosowano nowe materiały oraz technologię. W przypadku zastosowania akumulatorów w rolnictwie najlepiej sprawdzać się będą akumulatory wykorzystujące technologię "orbitalną". Są to akumulatory wysokoprądowe, potrafiące pracować w trudnych warunkach m.in. są odporne na wstrząsy. Potrafią pokryć zapotrzebowanie na wysoką moc rozruchową. Technologię tą wyróżnia zastosowanie cel o charakterystyce okrągłej, która zwiększa aktywną powierzchnię przez co mamy niski opór wewnętrzny dzięki czemu możliwe jest szybkie przyjmowanie ładunku elektrycznego. Jednak każda technologia ma swoją wartość i niestety nowoczesne akumulatory są droższe, dlatego też większość z nas narazie woli pozostać przy tradycyjnych rozwiązaniach.

Komentarze


Dodaj komentarz
nick:
treść:

300


przepisz kod z obrazka:

Akceptuje Regulamin
Paweł

Akumulator powiniem być wszędzie gdzie znajduje sie silnik Np.do
Zetora 7211 wystarczy 12V 160Ah.

11.03.2009 19:05

Wyszukaj:

szukaj w:
aktualności
finansowanie
ogłoszenia
katalog firm



Login:
hasło:

Zarejestruj się

Newsletter:

Dodając swój e-mail wyrażasz zgodę na otrzymywanie najnowszych informacji dotyczących portalu Technikarolnicza.pl



Katalog firm:
ITALIA POLONIA
Agroma S.A. w Poznaniu
P.H.U "ROLGWAR" Sp. z o.o.
Farmtrac Tractors Europe Sp. z o.o.
Centrum Techniki Rolniczej sp. z o.o.
DOM HANDLOWY HENRYKI I PAWŁA KORBANKÓW
PPHU FARMASZ
ZIP AGRO
Hydros-System Waldemar Zimiński
Raiffeisen Agro-Technika Sp z o.o.
Hydro-Masz
Euro Elektronika sp. z o.o.
Tekanmotor Sp. z o.o.
Fabryka Wyrobów Metalowych "BRAT-MET"Sp. z o.o.
SIPMA S.A.
HITMASZ Henryk Kołtonowski Sp.j.
RB projekt - Biuro projektowe
PHU Grocholewicz
Case IH Polska
PPHU ASTO
Farmer sp. z o.o.
ROLSAd Sp.J.
PPHU FARMASZ
Pro-Vega
Zakład Zaopatrzenia Usług i Produkcji sp. z o.o.
POM Farmasz
PAM-WWW.FRACKIEWICZ.EU
P.P.U.H.Remix-Oil
AgriTrucks Szendryk
ANT-Polska
Tanie Maszyny Rolnicze
EMMAROL Sp. z o.o.
MARK-ROL Marek Piniasrki
Farmexpert
Biuro Rachunkowe LMT
Technika Rolniczo-Budowlana "ROL-TECH"
ASOC "URPOL" WALERIAN KUNERT
PPHU FARMASZ
TORNUM POLSKA Sp. z o. o.
Pneumat System Sp. z o.o.
Agriaffaires.pl
Agriaffaires.pl
Strefarolnika.pl
Stanimpex
Rad Pol
FOMIR Michał Ilczyszyn

Ostatnio komentowane
Szymon
Treść:
Czy ktoś wie ile może kosztować tur do ursusa 5714 kto ma do sprzedani proszę wysłać link albo pisać na pocie szymon297@onet.pl
dodano:22.04.2015 20:07:48
[zobacz]

Stachu
Treść:
Szukam tura do traktora URSUS 5714 czy ktoś by mógł podać jakiś salon gdzie mógłbym kupić lub ma na sprzedanie
dodano:22.04.2015 20:10:45
[zobacz]

Grzegorz
Treść:
Czy jest możliwość montażu rewersu do ursusa 5714?
dodano:07.06.2015 12:52:54
[zobacz]

kłusownik
Treść:
podpisuję się pod opinią "emi", żałuję zakupu tego wynalazka...
dodano:01.08.2015 11:55:21
[zobacz]

kłusownik
Treść:
podpisuję się pod opinią "emi", żałuję zakupu tego wynalazka...
dodano:01.08.2015 13:21:25
[zobacz]

Micahł M-ce
Treść:
Śmigamy od 3 lat na 190tce, wszystko cacy :: )
dodano:11.08.2015 15:03:51
[zobacz]

pepsi
Treść:
http://allegro.pl/tur-ladowacz-czolowy-metal-fach-t229-1-t229-pronar-i5671070694.html
dodano:27.09.2015 14:46:54
[zobacz]

rüzgar
Treść:
But if someone gets his boxers in a knob more than slapstick Nazis or clueless anal Hitler autographing the Seed Register for Indiana Jones, then they just aren't going to be the right hearing for Inglourious Basterds. In deed they shouldn't be attention fun movies at all
dodano:27.11.2015 17:55:13
[zobacz]

janek
Treść:
W u5714 jest prawie 5tys.mth :)tylko 2 poważne awarie a tak to podzespoły eksploatacyjne :) na następny sezon dostanie nowe przednie buty.czy wiecie może czy jest sens montować w nim klimatyzację a ciągnik jest z 2004 roku
dodano:28.12.2015 21:13:51
[zobacz]

rolnik
Treść:
Nie polecam!!! Oszuści!!!! Kupiłem ich ciągnik 5 lat temu. Były z nim ciągle problemy- kilka razy był w serwisie w czasie gwarancji. Ostatnio pojawiła się większa awaria silnika i.... okazało się, że w moim ciągniku jest około 14-letni silnik, który pochodzi z demontażu z innego ciągnika!!!
dodano:15.06.2016 19:45:45
[zobacz]


wydawnictwo: Miacom-Studio | mapa strony |