Strona główna
Aktualności
Finansowanie
Ogłoszenia
Katalog firm
Katalog ofert
TRShop
Kontakt
Technologia SCR w traktorach
dodano: 08.05.2011

W związku z nową normą emisji spalin Tier4a producenci ciągników rolniczych zastosowali wykorzystywaną już od pewnego czasu w transporcie drogowym technologię SCR. Technologia stosowana jest już w większości ciągników o mocy powyżej 100 KM, która zastępuje dotychczasowy system EGR.

Czym jest system SCR?

SCR to Selektywna Redukcja Katalityczna, proces w czasie którego szkodliwe tlenki azotu redukowane są do postaci wody i azotu. Redukcja ta następuje w katalizatorze SCR poprzez dyszę, której zadaniem jest wtrysk substancji zwanej AdBlue (roztwór mocznika) z zamontowanego dodatkowo zbiornika. AdBlue reaguje chemicznie pod wpływem ciepła i wody, i wytwarzany jest amoniak. Szkodliwe cząsteczki tlenku azotu w spalinach są zmieniane w nieszkodliwy azot i wodę, kiedy tlenek azotu reaguje w katalizatorze z amoniakiem.


Co to jest AdBlue i ile kosztuje?

AdBlue jest roztworem mocznika, który należy dolewać do specjalnie zastosowanego zbiornika. Jest on wtryskiwany poprzez specjalną dyszę bezpośrednio do spalin, gdzie pod wpływem temperatury dochodzi do jego reakcji z tlenkiem azotu.
Wadą jest jego łatwość zanieczyszczenia, co doprowadza do niezdatności jego użytku. AdBlue jest także korozyjny, krystalizuje się i od -11°C zamarza. Dlatego też do jego dystrybucji konieczne są specjalne zbiorniki, pompy, węże, pistolety. Zużycie AdBlue waha się ok. 4-5% na litr oleju napędowego.
Cena AdBlue będzie się różnić w zależności od kupowanej ilości, ale w przybliżeniu kosztuje około połowy tego, co litr paliwa w Europie (ok. 1,80 – 2,50 PLN) . AdBlue ogranicza zużycie paliwa dlatego też pozwala na pokrycie kosztów zakupu AdBlue ( 1 litr roztworu powinien wystarczyć na ok. 25 litrów oleju napędowego). Na wpływ ceny litra roztworu ma głównie cena stosowanych energii przy wytworzeniu roztworu mocznika, głównie jest nią gaz ziemny oraz sam mocznik, który jest podstawowym elementem składowym.
Tak więc poziom cen ropy, gazu i amoniaku mają wpływ na cenę mocznika. Kiedy ceny surowców rosną wpływają na rynek AdBlue.

Wydajność systemu SCR.

Wydajność systemu SCR potwierdzają testy oraz zasada jego działania, która różni się od poprzedniego rozwiązania EGR, w którym część spalin jest recyrkulowana do komory spalania po uprzednim schłodzeniu, co wymagało dodatkowego systemu chłodzenia. Rozwiązanie to znacznie zwiększało spalanie oraz zanieczyszczenie powietrza w komorze spalania, co wpływało na moc silnika.
System SCR zmniejsza spalanie w granicach 15-18%, dodatkowo zwiększa wydajność silnika.
Według badań DLG PowerMix w okresie od 04.2008r. do 05.2010r., które publikowane są przez wielu producentów ciągników rolniczych, jasno z nich wynika, iż system SCR obniża spalanie nawet do 18%. Poniżej przedstawiamy wyniki wybranych modeli ciągników w jednostce g/kWh.

Zużycie paliwa

marka model

g/kWh

NewHolland

T7.270AC261
T7.210AC272

CaseIH

Puma230 CVX261
Puma160 CVX268
Magnum340258

JohnDeere

JD6630 Premium 298
JD7530 Premium273
JD8345R259

Fendt

820Vario280
936Vario261
828Vario245

Claas

Axion640 Cebis292

Axion850 Cebis

282


Obsługa systemu SCR

System SCR wyróżnia się od innych systemów tym, iż jest wyposażony w dodatkowy zbiornik na roztwór wpływający na oczyszczanie spalin (AdBlue). Ze względu na łatwość zanieczyszczenia roztworu należy dbać o jego przechowywanie, co wpływa na okres użytkowania. Duży wpływ ma temperatura, w której AdBlue pracuje od –11 stopni do 35 stopni Celsjusza, ma to ogromny wpływ na trwałość roztworu.
W przypadku ujemnych temperatur roztwór jest podgrzewany poprzez specjalne grzałki znajdujące się w zbiornikach, dlatego też nie musimy się martwić co zrobić gdyby roztwór zamarzł, jednak jak już napisaliśmy należy wziąć pod uwagę spadek jego właściwości.
W przypadku braku AdBlue w zbiorniku podczas pracy, użytkownik jest informowany o jego braku (oczywiście informacja o małej ilości płynu pojawia się już wcześniej), w wyniku tego silnik nie przestanie pracować jednak zostanie on ograniczony poprzez spadek mocy.

Podsumowanie

Technologia SCR jest systemem już sprawdzonym w transporcie drogowym, gdzie stosuje się ją od kilku lat. Znacznie zmniejsza zużycie paliwa oraz zwiększa wydajność silnika względem poprzednich systemów. Jedyną wadą tego rozwiązania jest dodatkowa obsługa związana z zastosowaniem roztworu mocznika – AdBlue.

Komentarze


Dodaj komentarz
nick:
treść:

300


przepisz kod z obrazka:

Akceptuje Regulamin
dodger

Napewno lepsze rozwiązanie od EGR. Ale czy takie doskonałe, zawsze jest ta dodatkowa obsługa, po za tym nie jest to nowa technologia więc producenci za bardzo się nie wysilili. Pozdro

09.05.2011 23:37:43

Wyszukaj:

szukaj w:
aktualności
finansowanie
ogłoszenia
katalog firm



Login:
hasło:

Zarejestruj się

Newsletter:

Dodając swój e-mail wyrażasz zgodę na otrzymywanie najnowszych informacji dotyczących portalu Technikarolnicza.pl



Katalog firm:
ITALIA POLONIA
Agroma S.A. w Poznaniu
P.H.U "ROLGWAR" Sp. z o.o.
Farmtrac Tractors Europe Sp. z o.o.
Centrum Techniki Rolniczej sp. z o.o.
DOM HANDLOWY HENRYKI I PAWŁA KORBANKÓW
PPHU FARMASZ
ZIP AGRO
Hydros-System Waldemar Zimiński
Raiffeisen Agro-Technika Sp z o.o.
Hydro-Masz
Euro Elektronika sp. z o.o.
Tekanmotor Sp. z o.o.
Fabryka Wyrobów Metalowych "BRAT-MET"Sp. z o.o.
SIPMA S.A.
HITMASZ Henryk Kołtonowski Sp.j.
RB projekt - Biuro projektowe
PHU Grocholewicz
Case IH Polska
PPHU ASTO
Farmer sp. z o.o.
ROLSAd Sp.J.
PPHU FARMASZ
Pro-Vega
Zakład Zaopatrzenia Usług i Produkcji sp. z o.o.
POM Farmasz
PAM-WWW.FRACKIEWICZ.EU
P.P.U.H.Remix-Oil
AgriTrucks Szendryk
ANT-Polska
Tanie Maszyny Rolnicze
EMMAROL Sp. z o.o.
MARK-ROL Marek Piniasrki
Farmexpert
Biuro Rachunkowe LMT
Technika Rolniczo-Budowlana "ROL-TECH"
ASOC "URPOL" WALERIAN KUNERT
PPHU FARMASZ
TORNUM POLSKA Sp. z o. o.
Pneumat System Sp. z o.o.
Agriaffaires.pl
Agriaffaires.pl
Strefarolnika.pl
Stanimpex
Rad Pol
FOMIR Michał Ilczyszyn

Ostatnio komentowane
Szymon
Treść:
Czy ktoś wie ile może kosztować tur do ursusa 5714 kto ma do sprzedani proszę wysłać link albo pisać na pocie szymon297@onet.pl
dodano:22.04.2015 20:07:48
[zobacz]

Stachu
Treść:
Szukam tura do traktora URSUS 5714 czy ktoś by mógł podać jakiś salon gdzie mógłbym kupić lub ma na sprzedanie
dodano:22.04.2015 20:10:45
[zobacz]

Grzegorz
Treść:
Czy jest możliwość montażu rewersu do ursusa 5714?
dodano:07.06.2015 12:52:54
[zobacz]

kłusownik
Treść:
podpisuję się pod opinią "emi", żałuję zakupu tego wynalazka...
dodano:01.08.2015 11:55:21
[zobacz]

kłusownik
Treść:
podpisuję się pod opinią "emi", żałuję zakupu tego wynalazka...
dodano:01.08.2015 13:21:25
[zobacz]

Micahł M-ce
Treść:
Śmigamy od 3 lat na 190tce, wszystko cacy :: )
dodano:11.08.2015 15:03:51
[zobacz]

pepsi
Treść:
http://allegro.pl/tur-ladowacz-czolowy-metal-fach-t229-1-t229-pronar-i5671070694.html
dodano:27.09.2015 14:46:54
[zobacz]

rüzgar
Treść:
But if someone gets his boxers in a knob more than slapstick Nazis or clueless anal Hitler autographing the Seed Register for Indiana Jones, then they just aren't going to be the right hearing for Inglourious Basterds. In deed they shouldn't be attention fun movies at all
dodano:27.11.2015 17:55:13
[zobacz]

janek
Treść:
W u5714 jest prawie 5tys.mth :)tylko 2 poważne awarie a tak to podzespoły eksploatacyjne :) na następny sezon dostanie nowe przednie buty.czy wiecie może czy jest sens montować w nim klimatyzację a ciągnik jest z 2004 roku
dodano:28.12.2015 21:13:51
[zobacz]

rolnik
Treść:
Nie polecam!!! Oszuści!!!! Kupiłem ich ciągnik 5 lat temu. Były z nim ciągle problemy- kilka razy był w serwisie w czasie gwarancji. Ostatnio pojawiła się większa awaria silnika i.... okazało się, że w moim ciągniku jest około 14-letni silnik, który pochodzi z demontażu z innego ciągnika!!!
dodano:15.06.2016 19:45:45
[zobacz]


wydawnictwo: Miacom-Studio | mapa strony |